Postaci
Szlak Pracy Organicznej będący częścią większych szlaków kulturowych, opowiada historię regionu poprzez miejsca związane z życiem i działalnością wielkopolskich organiczników. Poniżej prezentujemy sylwetki postaci, których działalność historycznie wpisywała się w idee wielkopolskiej pracy u podstaw.
Edmund Bojanowski
1814-1871
Polski działacz społeczny, twórca ochronek wiejskich, tłumacz i założyciel zgromadzenia sióstr. Wykształcenie zdobywał na studiach we Wrocławiu oraz w Berlinie. Włączył się w prace w Kasynie Gostyńskim zakładając czytelnie ludowe. Zasłużył się na rzecz przeciwdziałania epidemii cholery w Wielkopolsce. Szczególnie pomagał osieroconym dzieciom, a także przygotowywał lekarstwa dla najuboższych. Pod koniec życia zapragnął zrealizować swoje dawne pragnienie kapłaństwa wstępując w 1869 roku do Seminarium Duchownego w Gnieźnie. *Fotografia udostępniona dzięki uprzejmości Muzeum Powstania Wielkopolskiego.
Hipolit Cegielski
1813-1868
Był filologiem, przemysłowcem oraz działaczem społeczno-politycznym. Ukończył Liceum im. Marii Magdaleny w Poznaniu, studiował filologię klasyczną w Berlinie oraz tam uzyskał stopień doktorski. Był nauczycielem, pracował naukowo, a następnie założył warsztat naprawczy, przekształcając go z czasem w dużą fabrykę maszyn i narzędzi rolniczych. Brał udział w pracach Towarzystwa Pomocy Naukowej, Towarzystwa Przemysłowego, a także Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk. Tworzył Gazetę Polską i Dziennik Poznański.
August Cieszkowski
1814-1894
Filozof, ekonomista i działacz społeczny. Studiował w Krakowie i Berlinie, uzyskując doktorat z filozofii. Odkąd w 1843 r. osiadł w Wierzenicy pod Poznaniem, rozpoczął intensywne działania m.in. w Lidze Polskiej. Był posłem do sejmu pruskiego, współzałożycielem i pierwszym prezesem Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, założycielem Wyższej Szkoły Rolniczej im. Haliny w Żabikowie. Był rzecznikiem postępu w rolnictwie, wprowadzał nowoczesne metody gospodarowania, a jego największym dziełem filozoficznym jest publikacja "Ojcze Nasz".
Anna z Wańkowiczów Chłapowska Morawska
1918-1996
Od 1957 roku pracowała w Sejmie, gdzie prowadziła sekretariat koła "Znak". W jej domu odbywały się spotkania z czołowymi postaciami ówczesnej sceny politycznej i kulturalnej, w tym z Jerzym Zawieyskim, Stefanem Kisielewskim, Stanisławem Stommą i Tadeuszem Mazowieckim. Anna pozostała aktywna i zaangażowana społecznie do końca życia. Pochowana na cmentarzu w Laskach, pozostawiając po sobie dziedzictwo pełne życzliwości i otwartości na świat.
Tekla z Mańkowskich Chłapowska
1885-1962
Jej życie było pełne zarówno tragicznych wydarzeń, jak i wyjątkowych czynów miłosierdzia. Po ślubie z Zygmuntem Chłapowskim, który zakończył się jego nagłą śmiercią pod kołami tramwaju, Tekla poświęciła się pomocy rannym w szpitalu w Kościanie, gdzie sama zachorowała na szkarlatynę, która przeszła w artretyzm. Mimo tragedii, jej serce pełne było miłości i troski o innych. Zorganizowała przedszkola dla dzieci wiejskich, wspierała Zakład dla Niewidomych w Laskach i opiekowała się sierotami, często odwiedzając ośrodek i zapewniając im radość poprzez muzykę i gościnność. W czasie II wojny światowej, mimo wygnania z Turwi, kwestowała żywność dla księży w Dachau. Ostatecznie, swoje ostatnie lata spędziła w klasztorze ojców Werbistów w Bruczkowie jako dobrodziejka.
Antonina z Grudzińskich Chłapowska
1794-1857
Nie była jedynie damą z zamożnej rodziny ziemiańskiej - jej życie stanowiło barwną mozaikę pasji, oddania i działania. Poślubiła Dezyderego Chłapowskiego w 1821 roku, tworząc z nim związek oparty na miłości i wspólnych ideałach pracy organicznej, który przetrwał przez 36 lat. W turewskim majątku, Antonina nie tylko była gospodynią domową, lecz także sercem charytatywnych przedsięwzięć. Kierowała lazaretem dla chorych i ochronką dla dzieci włościańskich. Osobiście nauczała swoje dzieci religii i historii Polski, wspólnie z mężem poświęcając codziennie czas na lekturę książek historycznych. Aktywnie uczestniczyła w życiu społecznym, angażując się w renowację i budowę kościołów oraz kaplic w okolicach Turwi. Stała na czele komitetu mającego na celu pozyskanie środków na ufundowanie poznańskiego domu zakonnego dla Sercanek. Mimo słabego zdrowia, nie ustępowała w swej determinacji w dążeniu do dobra wspólnego. Jej opinię cechowała sprawiedliwość, wrażliwość i dobroć, choć jednocześnie była surowa i wymagająca. Jej życie zakończyło się w Paryżu, gdzie udała się na uroczystość obłóczyn swojej córki Józefy. Jej ciało zostało sprowadzone i pochowane w rodzinnej nekropolii w Rąbiniu.
Dezydery Chłapowski
1788-1879
Syn szlacheckiego rodu, poświęcił swoje życie dla rozwoju polskiego rolnictwa i walki o emancypację chłopów. Po udziale w kampaniach napoleońskich, skupił się na modernizacji swoich ziem w Turwi. Po podróży do Anglii w latach 1818-1819, zastosował nowoczesne metody rolnicze na swoich dobrach, stając się pionierem rolnictwa. Aktywnie uczestniczył w Powstaniu Listopadowym, za co został uwięziony przez Prusaków. Po wyjściu na wolność, kontynuował walkę o postęp społeczny i kulturalny, angażując się w liczne inicjatywy oświatowe. W czasach Wiosny Ludów w 1848 roku, organizował siły zbrojne w powiecie kościańskim. Jego wpływ nie ograniczał się tylko do sfery gospodarczej i społecznej. Był także aktywnym pisarzem i redaktorem, wspierając powstawanie nowych czasopism. Zmarł w 1879 roku w Turwi, pozostawiając po sobie trwałe dziedzictwo walki o postęp i rozwój, a jego grobowiec w Rąbiniu stał się symbolem niezłomnej determinacji dla sprawy ojczyzny. *Fotografia udostępniona dzięki uprzejmości Muzeum Powstania Wielkopolskiego.
Kazimierz Chłapowski
1831-1916
Był najmłodszym synem Dezyderego i Antoniny. Wzorem ojca odbył naukę w berlińskiej szkole wojskowej. Kierowany jego postawą największą uwagę przykładał do gospodarowania, co zaowocowało licznymi podróżami do Anglii i Francji. W 1862 ożenił się z Anną Chłapowską z Czerwonej Wsi. Dezydery przekazał młodej parze dwór w Kopaszewie. Wkrótce Kazimierz okazał się niezwykle zdolnym gospodarzem, majątek Kopaszewski był wzorowo prowadzony, a liczne stada owiec zyskiwały uznanie podczas międzynarodowych wystaw. W Kopaszewie otworzył Kazimierz cegielnię, w Rogaczewie Małym zbudował gorzelnię. Pierwsze nauki gospodarowania zdobywał pod okiem ojca w Brodnicy zakupionej od Żychlińskich. Po śmierci szwagra – Jana Koźmiana i Kajetana Morawskiego – Chłapowski przejął formalne przywództwo w obozie ultramontańskim, podkreślając potrzebę bezwarunkowego posłuszeństwa wobec Kościoła. Na czas jego życia przypadła walka z Kulturkampfem, polityką pruską mającą doprowadzić do wynarodowienia Polaków. Kazimierz brał udział w organizacji wieców katolickich w Poznaniu, Gnieźnie, Toruniu. Aktywnie walczył o powrót jezuitów do Wielkopolski, równouprawnienie języka polskiego w gimnazjach. W 1906 założył Ligę obrony czci i honoru. Zasiadając w Izbie Panów opowiadał się przeciwko podatkom dla Prusaków oraz ustawom wywłaszczeniowym. Pisywał do „Czasu”, „Kuriera Poznańskiego”, „Dziennika Poznańskiego” wskazując przede wszystkim na politykę polsko-katolicką, idee solidarności społecznej. Źródło: Emilian Prałat, Miejsca i Sztuka. Kopaszewo, Łódź 2015
Krzysztof Chłapowski Morawski
1903-1981
Był synem Kazimierza, profesora Uniwersytetu Jagiellońskiego, i Marii Chłapowskiej. Po adopcji przez Zygmunta i Teklę Chłapowskich, nosił podwójne nazwisko Chłapowski Morawski, ale używał to drugie. Jako absolwent prawa na Uniwersytecie Poznańskim, zajął się zarządzaniem rodzinnych majątków, ratując 11 z nich z kryzysu, w tym Lubonię i Wąwelno. Jego praca w Towarzystwie Melioracji Obry świadczyła o umiejętnościach zarządczych i zrozumieniu potrzeb rolnictwa. W życiu osobistym ożenił się z Anną Wańkowicz w 1938 roku. Podczas II wojny światowej uczestniczył w kampanii wrześniowej oraz walczył w Powstaniu Warszawskim, gdzie został ciężko ranny. Po wojnie przeniósł się do Warszawy, kontynuując pracę na rzecz polskiej ziemi. Był aktywnym członkiem Miejskiej Rady Narodowej i Klubu Inteligencji Katolickiej. Krzysztof był również autorem książek o ziemiaństwie. Otrzymał order "Pro Ecclesia et Pontifice" za zasługi dla kościoła i społeczeństwa.
Mieczysław Chłapowski
1874-1939
Wraz z bratem Kazimierzem pobierał nauki w internacie Jezuickim w Tarnopolu i Chyrowie. U Stanisława Chłapowskiego w Żegocinie odbył praktykę rolną (1895-1896), uzupełnioną następnie o zarządzanie Rąbiniem. Administrował Jurkowem w latach 1914-1915 oraz krótko Czerwoną Wsią. Studiował m.in.w Berlinie. Przełom 1897-1898 spędził w Paryżu. Od tego roku zaczęły się niezwykle trudne rządy Mieczysława nad Kopaszewem przerwane tragedią I wojny światowej. Zmodernizował dom w Rogaczewie. W 1909 zakupił majątek Sobiejuchy. W 1911 roku w Goli odbył się ślub Mieczysława i Wandy z Potworowskich. W czasie I wojny światowej wraz z żoną działał w komitecie pomocy ludności Królestwa Polskiego. Wzorem ojca należał do Centralnego Towarzystwa Gospodarczego oraz był członkiem Zarządu Towarzystwa Kółek Rolniczych . Odrodzona Polska uhonorowała Chłapowskiego członkostwem Naczelnej Rady Ludowej gdzie zasiadał w Komisariacie, nieformalnym Rządzie. Miał ogromne zasługi w przygotowaniu ziem bydgoskiego do wcielenia do Polski. Zabiegał również o zjednoczenie organizacji rolniczych, czego zwieńczeniem było powołanie 21 grudnia 1926 roku Wielkopolskiego Towarzystwa Kółek Rolniczych. Talent organizacyjny Chłapowskiego wykorzystany został w pracach Naczelnej Organizacji Przemysłu i Rolnictwa Zachodniej Polski. Trzy kadencje zasiadał w Radzie Banku Polskiego. Przewodniczył także Kuratorium Fundacji Sułkowskich w Rydzynie. Chłapowski odbył wiele podróży zagranicznych, m.in. do Szwecji, skąd przeniósł na grunt polski chów bydła bezrogiego. Współpracował ze stacją nasienną w Svalof, skąd sprowadzał nasiona, rozmnażane i sprzedawane z zyskiem przez spółkę, której był jednym z współtwórców. Zbudował ciąg dróg łączących majątki, kolej polową, ponownie zdrenował pola. Wydarzeniami wyjątkowymi w historii rodzinnego Kopaszewa były wizyty Prezydentów Rzeczypospolitej – Stanisława Wojciechowskiego (1923) i Ignacego Mościckiego (1927). Obu podejmował Mieczysław. Chłapowski odznaczony został medalami Pro Deo et Principe oraz Polonia Restituta. Wzorem ojca i dziadka aktywnie działał na niwie wydawniczej. Był jednym z inicjatorów powołania „Gazety Powszechnej” w Poznaniu i „Dnia Polskiego”. Źródło: Emilian Prałat, Miejsca i Sztuka. Kopaszewo, Łódź 2015
Zygmunt Chłapowski
1869-1919
Urodził się 5 maja 1869 w Turwi. Był wnukiem generała Dezyderego Chłapowskiego. Wcześnie osierocony wychowywał się pod opieką stryja Stanisława w Szołdrach. Ukończył gimnazjum w Lesznie i studia rolnicze w Berlinie. Studia doktorskie przerwało przejęcie zaniedbanej Turwi. Od 1890 zajął się gospodarstwem rolnym, nie zerwał jednak swoich kontaktów ze środowiskiem naukowym. Dzięki umiejętnej gospodarce i wielkiej pracowitości nie tylko podniósł majątek, ale zakupił pobliskie Goździchowo i Patokę na Śląsku, gdzie stworzył wzorcowe gospodarstwo i polski ośrodek kulturalny. Założył i prowadził w Dalewie kółko włościańskie. Przez lata przewodniczył Gostyńskiemu Towarzystwu Rolniczemu. Od 1908 roku przewodniczył Radzie nadzorczej Banku Ziemskiego, który odegrał wielką rolę w walce o stan posiadania polskiego. W 1909 roku ożenił się z Teklą z Mańkowskich. Interesowały go zagadnienia ekonomiczno–rolnicze. Badał zwiększenie się wartości ziemi pod wpływem rozwoju intensywnej gospodarki. Wydał kilka publikacji poświęconych analizie ekonomicznej działalności Komisji Kolonizacyjnej. Był wybitnym znawcą spraw parcelacyjnych, przewodniczył pracom komisji agrarnej związków ziemiańskich w Warszawie.
Izabela Działyńska
1830-1899
Polska malarka, działaczka społeczno-kulturalna i kolekcjonerka dzieł sztuki. Większość swojego życia spędziła w Paryżu, gdzie uzyskała wykształcenie. Po przyjeździe do Polski utworzyła w zamku w Gołuchowie imponującą kolekcję sztuki. Wśród niej znalazły się cenny zbiór waz greckich, mebli, tkanin, obrazów m.in. Rembrandta, Stwosza, a także koronacyjny konterfekt Augusta S. Poniatowskiego. W 1857 roku poślubiła wielkopolskiego ziemianina Jana Działyńskiego.
Jan Kanty Działyński
1829-1880
Działacz społeczny i polityczny. Kształcił się w Berlinie i Paryżu. Od 1857 roku mieszkał w Gołuchowie, gdzie w pobliskim zamku zajmował się gromadzeniem dzieł sztuki. W spadku po ojcu objął dobra kórnickie, poszerzał zbiory biblioteczne, wydawał źródła i opracowania historyczne. Prowadził ożywioną działalność gospodarczą i społeczną. Był redaktorem wydawnictw Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk oraz współzałożycielem i głównym udziałowcem Banku Włościańskiego.
Tytus Działyński
1796-1861
Działacz polityczny i kulturalny, wydawca. Studiował w Berlinie, Paryżu i Pradze. Przejął dobra kórnickie w 1826 roku, gdzie utworzył cenną bibliotekę, którą wzbogacał o starodruki i rękopisy. Aktywnie włączył się w działania insurekcyjne podczas Wiosny Ludów w 1848 roku. Wielokrotnie wybierany był na posła do sejmu pruskiego. W latach 1858-1861 był współzałożycielem i prezesem Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk. Zmarł w Poznaniu, a jego ciało zostało pochowane w podziemiach kościoła św. Marcelina w Kórniku. *Fotografia udostępniona dzięki uprzejmości Wielkopolskiego Muzeum Niepodległości.
Arkady Fiedler
1898-1985
Pisarz i podróżnik. Studiował filozofię i nauki przyrodnicze w Poznaniu i Krakowie. Uczestniczył w Powstaniu Wielkopolskim. Od 1927 roku rozpoczął swoje dalekie podróże, podczas których gromadził okazy fauny dla polskich placówek zoologicznych. Napisał wiele książek podróżniczych, m.in. Ryby śpiewają w Ukajali, Gorąca wieś Ambinanitelo, Kanada pachnąca żywicą. Utworzył w Puszczykowie Muzeum - Pracownię Literacką.
Antoni August Freudenreich
1808-1884
Urodził się 14 grudnia 1808 roku w Poznaniu. Pochodził z zamożnej rodziny kupieckiej. Jego rodzicami byli Antoni Freudenreich i Anna Elżbieta Coswig z domu Horn. Nauki pobierał w Szkole Kadetów w Kaliszu i w poznańskim gimnazjum św. Marii Magdaleny, gdzie uzyskał maturę. Następnie odbywał studia lekarskie na uniwersytetach niemieckich, zakończone egzaminem w Berlinie (z wynikiem celującym) i dyplomem doktora nauk medycznych. Po ukończeniu studiów kilka lat praktykował w klinikach wiedeńskich i paryskich, by zapoznać się gruntownie ze swoim zawodem. Po powrocie do rodzinnego Poznania podjął praktykę i jednocześnie zaprzyjaźnił się ze znanym lekarzem-społecznikiem dr. Karolem Marcinkowskim. To właśnie za jego radą w 1834 roku przeniósł się do Gostynia, gdzie od razu pozyskał serca miejscowych obywateli oraz okolicznego ziemiaństwa. Poślubił przybraną córkę Jana Kuleszy (byłego burmistrza Gostynia), Nimfę. Pod wpływem teścia i Karola Marcinkowskiego aktywnie włączył się w nurt miejscowego, polskiego życia narodowego. Antoni Freudenreich zgłosił akces do Kasyna Gostyńskiego i został przyjęty w poczet jego członków. Wspólnie z Antonim Kolińskim przez kilka lat gorliwie pełnił obowiązki bibliotekarza, przyczyniając się w znacznym stopniu do rozkwitu tej placówki. W 1845 roku przeniósł się z żoną i córką do Poznania, gdzie rok później, po ustąpieniu dr. Ludwika Gąsiorowskiego, objął stanowisko dyrektora w prowincjonalnym Instytucie Kształcenia Akuszerek. Pełnił je do końca życia. Udzielał się jednocześnie w pracach grupy lekarzy-społeczników, którzy realizowali w myśl zaleceń dr. Karola Marcinkowskiego, rozległe praktyki wśród najuboższych mieszkańców miasta. Bardzo boleśnie przeżył śmierć swojego przyjaciela Karola Marcinkowskiego. Zrezygnował odtąd z życia towarzyskiego i oddał się wyłącznie pracy zawodowej. Zmarł 25 listopada 1884 roku w Poznaniu. Pochowano go na cmentarzu zasłużonych na Wzgórzu Św. Wojciecha. Miał pięcioro dzieci. K. Czub, Dr Antoni Freudenreich: z Poznania przez Wiedeń i Poznań do Gostynia. W 157. rocznicę rozwiązania Kasyna, „Nowa Gazeta Gostyńska” 2003, nr 4, s. 30.
Augustyn Gorzeński
1742-1816
Senator Królestwa Polskiego, prezes Izby Administracji departamentu poznańskiego, poseł województwa poznańskiego na Sejm Czteroletni, mecenas sztuki i kolekcjoner. W Dobrzycy, gdzie spędził ostatnie dwadzieścia lat swojego życia, oddał się wolnomularstwu, a także dbał o postęp agrotechniczny, techniki upraw, zakładał szkoły. Znacznie rozbudował też majątek. W pamięci ludzi zapisał się jako człowiek serdeczny, szlachetny, życzliwy ludziom i ofiarny.
Maksymilian Jackowski
1815-1905
Działacz społeczno-gospodarczy. Uczęszczał do Gimnazjum im. Marii Magdaleny w Poznaniu. W 1850 roku zakupił majątek w Pomarzanowicach koło Pobiedzisk, w którym gospodarował do 1885 roku. Przez lata zajmował się organicznikowską działalnością społeczno-gospodarczą. Wstąpił do Towarzystwa Rolniczego, a także wszedł do władz Centralnego Towarzystwa Gospodarczego, gdzie objął opiekę nad kółkami rolniczymi. Rozpoczął wydawanie Rocznika Kółek oraz Poradnika Gospodarskiego.
Antoni Amilkar Kosiński
1769-1823
Generał wojsk polskich, działacz niepodległościowy. Służył w wojsku, Powstaniu Kościuszkowskim, a także w armii francuskiej. Współpracował z generałem Janem Henrykiem Dąbrowskim w tworzeniu Legionów Polskich we Włoszech. Od 1812 roku osiadł w Targowej Górce i bezskutecznie starał się o przyjęcie do służby w armii Królestwa Polskiego. W ostatnich latach swojego życia wspierał inicjatywy patriotyczne w zaborze pruskim. Jego prochy spoczywają w Krypcie Zasłużonych w podziemiach kościoła św. Wojciecha w Poznaniu.
Józef Kościelski
1845-1911
Działacz polityczny, mecenas sztuki, filantrop i poeta. Uczęszczał do Gimnazjum im. Marii Magdaleny w Poznaniu, a następnie kształcił się w Berlinie i Heidelbergu. W Miłosławiu, gdzie zamieszkał z żoną Marią, prowadził "dom otwarty", często goszcząc u siebie literatów i malarzy. Założył galerię obrazów malarzy polskich, a także ufundował pomnik Juliusza Słowackiego. Opiekował się robotnikami i dziećmi z ubogich rodzin, był członkiem Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk i spółki H. Cegielski Towarzystwo Akcyjne.
Jan Koźmian
1814-1877
To postać o wielowątkowej historii, która obejmuje zarówno powstanie listopadowe, jak i burzliwe czasy polityczne XIX wieku. Po ukończeniu liceum w Warszawie, walczył jako podoficer artylerii w powstaniu listopadowym, po którym wyemigrował do Francji. W Paryżu był nie tylko studentem prawa, ale także aktywnym uczestnikiem życia kulturalnego, podtrzymując kontakty z wybitnymi postaciami polskiego romantyzmu. Jego droga życiowa skomplikowała się po śmierci żony, po której podjął studia teologiczne w Rzymie. Po uzyskaniu święceń kapłańskich, stał się proboszczem w Krzywiniu, jednak jego życie było dalekie od spokojnej służby duszpasterskiej. Zamieszany w polityczne intrygi, został aresztowany pod zarzutem przygotowywania zamachu na Bismarcka, co było jednym z wielu epizodów jego burzliwego życia. Jego wkład w polską kulturę i literaturę jest niezaprzeczalny - był jednym z ojców polskiego pozytywizmu i propagatorem idei pracy organicznej. Jego śmierć w Wenecji w drodze powrotnej do Polski została nawet odnotowana przez londyński "The Times". Pochowany został w archikatedrze w Poznaniu, pozostawiając po sobie trwałe dziedzictwo w historii Polski.
Karol Libelt
1807-1875
Filozof i działacz polityczny. Uczęszczał do Gimnazjum im. Marii Magdaleny w Poznaniu, a następnie studiował w Berlinie filozofię, nauki matematyczno-przyrodnicze i filologię klasyczną. Uczestnik Powstania Listopadowego, działacz w Towarzystwie Pomocy Naukowej, a w okresie Wiosny Ludów członek Komitetu Narodowego. W latach 1868-1875 był prezesem Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk. Rozwijał działalność publicystyczną, naukową i polityczną. W swoich pracach filozoficznych próbował godzić różne idee zmierzając do stworzenia systemu filozofii narodowej. *Fotografia udostępniona dzięki uprzejmości Wielkopolskiego Muzeum Niepodległości
Karol Marcinkowski
1800-1846
Lekarz, działacz narodowy, społeczny, naczelny orędownik idei pracy organicznej. Studiował medycynę w Berlinie, a w latach 1823-1830 realizował praktykę prywatną jako chirurg, ginekolog i położnik. Studiował również w Szkocji i Francji. W 1838 roku zainicjował budowę Poznańskiego Bazaru, a następnie stanął na czele Towarzystwa Pomocy Naukowej. Założył w Poznaniu Towarzystwo ku Wspieraniu Ubogich i Biednych, wchodził także w skład Rady Miejskiej. Z czasem stał się ideowym przywódcą organiczników wielkopolskich. Jego bezinteresowna działalność wyrobiła mu autorytet i uznanie wśród Wielkopolan i władz pruskich. *Fotografia udostępniona dzięki uprzejmości Wielkopolskiego Muzeum Niepodległości
Teofil Matecki
1810-1886
Lekarz, działacz społeczny i publicysta. Absolwent Gimnazjum im. Marii Magdaleny w Poznaniu. Uczestniczył w Powstaniu Listopadowym, działał w organizacjach: Towarzystwie Literacko-Słowiańskim, był współtwórcą Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, przewodniczył Wydziałowi Przyrodniczemu i Wydziałowi Lekarskiemu. Zasłużył się w zwalczaniu cholery, pracował w poznańskich szpitalach.
Maciej Mielżyński
1869-1944
Działacz społeczny i polityczny. Kształcił się w szkołach berlińskich. Walczył w Powstaniu Listopadowym, a później w kampanii litewskiej. Wraz z Karolem Marcinkowskim zaangażował się w nurt pracy organicznej współtworząc Poznański Bazar oraz Towarzystwo Pomocy Naukowej. W 1842 roku stanął na czele Opieki Teatralnej, która ubiegała się o utworzenie w Poznaniu sceny narodowej. Wszedł w skład Komitetu Narodowego, zasiadł w sejmie pruskim będąc prezesem Koła Polskiego. Działał na rzecz rozwoju polskiego rolnictwa.
Seweryn Mielżynski
1804-1872
Działacz społeczny i polityczny, malarz i kolekcjoner sztuki. Kształcił się w Berlinie i Genewie, studiując m.in. malarstwo. Uczestniczył w Powstaniu Listopadowym, kampanii litewskiej. Był członkiem Towarzystwa Demokratycznego Polskiego, współtwórcą Poznańskiego Bazaru, był członkiem Komitetu Narodowego i Ligii Polskiej, a po wycofaniu się z życia politycznego zaangażował się w działalność Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk. W swojej posiadłości w Miłosławiu gościł wielu wybitnych literatów, malarzy, muzyków. Prywatne zbiory pod koniec życia przekazał PTPN.
Wanda Modlibowska
1909-2001
W latach 1923-1924 uczęszczała do szkoły prowadzonej przez Siostry Sercanki Sacré Coeur w Polskiej Wsi koło Pobiedzisk. Ukończyła gimnazjum humanistyczne im. Królowej Jadwigi w Poznaniu, uzyskując maturę w roku 1929. Dalszą edukację kontynuowała rozpoczynając studia na Wydziale Chemii Uniwersytetu Poznańskiego, które ukończyła w 1937 roku, uzyskując tytuł magistra w zakresie chemii nieorganicznej. W roku 1930 wstąpiła do Aeroklubu Poznańskiego, gdzie rok później wyszkoliła się na samolocie Hanriot H.28. Współuczestniczyła w utworzeniu sekcji szybowcowej. Była pierwszą pilotką w Aeroklubie Poznańskim z kategorią A. Kategorie B, C i C urzędowe zdobyła jesienią w Bezmiechowej. W dniach 13-14 maja 1937 roku, startując z Bezmiechowej, ustanowiła na szybowcu Komar bis nr 422 konstrukcji Antoniego Kocjana kobiecy rekord świata w konkurencji długotrwałości lotem trwającym 24 godz. i 14 min., poprawiając dotychczasowy wynik o 10 godzin. Był to pierwszy i jedyny przed wojną rekord świata w szybownictwie uzyskany przez osobę obywatelstwa polskiego. Był on także rekordem Polski, zarówno w kategorii kobiecej, jak i męskiej. W roku 1937 uzyskała jeszcze cztery inne rekordy Polski. Jako pierwsza Polka otrzymała 354. w świecie i 54. w Polsce Srebrną Odznakę Szybowcową FAI, została także dwukrotnie laureatką nagrody Ministra Komunikacji, a w 1939 roku odznaczono ją Srebrnym Krzyżem Zasługi. We wrześniu 1939 roku jako podporucznik pilot została powołana do eskadry sztabowej. W czasie działań wojennych we wrześniu 1939 roku wykonała 6 lotów łącznikowych samolotem RWD-13. Na polecenie gen. Władysława Sikorskiego wezwana została do Francji, gdzie tworzyły się Polskie Siły Zbrojne. Przeszła specjalne przeszkolenie w zakresie szyfrowania. W maju 1940 roku wróciła drogą lądową do Warszawy wraz z trójką kurierów AK, celem podjęcia pracy w Delegaturze Rządu RP na Kraj. W czasie powstania warszawskiego brała udział w walce jako żołnierka Armii Krajowej. Wykazała się jako świetna organizatorka, zapewniając ciągłe dostarczanie koniecznych dokumentacji, pomimo trudnych warunków. Otrzymała za to Krzyż Walecznych. Po kapitulacji powstania przebywała w obozie przejściowym w Pruszkowie. Wraz z biurem Delegatury przeniosła się następnie do Milanówka, gdzie w dniu 4 marca 1945 roku została podstępnie aresztowana przez NKWD. Początkowo więziona była we Włochach pod Warszawą, następnie w obozie specjalnym NKWD w Rembertowie. W trakcie przesłuchań była bita i torturowana. W końcu trafiła do Berezówki pod Uralem, gdzie pracowała w strasznych warunkach przy wyrębie lasu i budowie nasypu. W listopadzie 1945 roku została zwolniona i przewieziona do Brześcia z transportem Polek i Niemek. Nie mając mieszkania w zburzonej stolicy, przeniosła się do Poznania. W latach 1946-1948 pracowała jako instruktorka szybowcowa w Aeroklubie Poznańskim – przyczyniła się do jego reaktywowania. Pod koniec roku 1948 na fali politycznej „weryfikacji” została usunięta z Aeroklubu. Do tego czasu wylatała na szybowcach 738 godzin, a na samolotach 1123 godziny. W roku akademickim 1948/1949 była asystentką w Zakładzie Chemii Analitycznej Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu. 17 lipca 1949 roku została bezpodstawnie aresztowana w Świnoujściu pod zarzutem zamiaru przekroczenia granicy państwowej i skazana na 18 miesięcy więzienia. W roku 1956 po październikowej odwilży została członkiem Klubu Seniorów Lotnictwa w Warszawie. G. Skorupski, W służbie ojczyzny. Wanda Modlibowska „Halszka”, „Życie Gostynia” 2001, nr 32, 7.
Julia Molińska-Woykowska
1816-1851
Nazywana przez niektórych “szaloną Poznanianką”, krytykowana za niezależność i radykalne poglądy. Założycielka pierwszej w Polsce innowacyjnej szkoły dla kobiet, w której nauczano matematyki, geografii i nauk przyrodniczych - przedmiotów zarezerwowanych wówczas wyłącznie dla mężczyzn. Wraz z mężem Antonim Woykowskim wydawała Tygodnik Literacki, gdzie publikowano literaturę szerzącą idee wolnej Polski. Zarzucając, co prawda, organicznikom współpracę z rządem pruskim i elitaryzm, przyczyniała się do budowania kultury i tożsamości, tworząc od podstaw polskie społeczeństwo. *Fotografia udostępniona dzięki uprzejmości Wielkopolskiego Muzeum Niepodległości.
Marceli Motty
1818-1898
Filolog, nauczyciel, felietonista i działacz społeczny. Był uczniem Gimnazjum im. Marii Magdaleny w Poznaniu, studiował filologię klasyczną i filozofię w Berlinie, dokształcał się w Paryżu. Pracował w poznańskich szkołach, a także udzielał się społecznie m.in. w Towarzystwie Pomocy Naukowej oraz Poznańskim Towarzystwie Przyjaciół Nauk. Zajmował się pracą naukową w dyscyplinie filologii klasycznej. Swoje dzieła publikował na łamach Dziennika Poznańskiego.
Jędrzej Moraczewski
1802-1855
Uczył się początkowo w Poznaniu, a w latach 1816-1822 w szkole wojewódzkiej w Kaliszu. Uczęszczał następnie na uniwersytety w Lipsku i Heidelbergu, w 1829 roku uzyskał patent magistra obojga praw. Obowiązującą aplikację odbywał w Komisji Spraw Wewnętrznych przy referendarzu Adamie Tomaszu Chłędowskim, współpracując zarazem z redagowanym przezeń „Dziennikiem Powszechnym Krajowym”. Dla wydawanej przez Edwarda Raczyńskiego Biblioteki Klasyków Łacińskich przetłumaczył z oryginału Elegie i wiersze Albiusza Tybulla, opatrując je komentarzem. Po wybuchu powstania listopadowego jeździł z półurzędową misją do Saksonii, Bawarii i Palatynatu, agitując w postępowych środowiskach literackich za sprawą polską. Wróciwszy do Warszawy, zaciągnął się jako szeregowiec do pułku celnych strzelców sandomierskich. Służąc kolejno pod Wojciechem Chrzanowskim i Samuelem Różyckim bił się pod Lubartowem, Kockiem, Firlejem, Lipskiem i Iłżą. Osiadł na gospodarstwie rolnym w Zielątkowie w ówczesnym powiecie obornickim. Podejmował różnorodną działalność społeczną organizując „gabinety archeologiczne” przy powiatowych kasynach w Gnieźnie, Szamotułach, Gostyniu, Raszkowie, zachęcając środowisko ziemiańskie do planowego zbierania narodowych pamiątek. Od 1838 roku był członkiem zarządu Kasyna Szamotulskiego. A. Rudzińska, Jędrzej Moraczewski (1802-1855) – historyk, publicysta, działacz społeczny, „Nowa Gazeta Gostyń-ska” 2011, nr 3, s. 12, 13.
Kajetan Morawski
1817-1880
Kształcił się we Wrocławiu, Berlinie i Monachium. Studiów nie ukończył ze względu na stan zdrowia. Odbył jednak podróż po zaborze pruskim, Królestwie Polskim, Wołyniu i Podolu. Dalej udał się na Wschód, docierając do Odessy i Konstantynopola, a w drodze powrotnej odwiedzając Rzym i Italię. Tam związał się z nowopowstającym zgromadzeniem zmartwychwstańców. W 1841 roku poślubił Józefę Łempicką i nabył majątek Jurkowo koło Krzywinia. Był erudytą i bibliofilem, co znalazło odzwierciedlenie w bogatym księgozbiorze jurkowskim. Zasiadał w pruskim parlamencie. Był członkiem Towarzystwa Naukowej Pomocy Przyjaciół Nauk Poznańskiego. Utrzymywał bliskie kontakty z księdzem Karolem Antoniewiczem, Maurycym Mannem, księdzem Aleksandrem Prusinowskim, księdzem Kajetanem Kajsiewiczem, a w sposób szczególny księdzem Janem Koźmianem. Dla tego ostatniego doprowadził do umieszczenia w katedrze poznańskiej pomnika nagrobnego dedykowanego Koźmianowi. Inicjował szereg wieców katolickich. Był korespondentem „Czasu”, współpracował z „Przeglądem Poznańskim” i „Kurierem Poznańskim” . Należał do głównych orędowników ultramontanizmu. W parlamencie walczył o łagodzenie ustaw antykościelnych oraz zachowanie prymatu papieża w kwestiach rządów świeckich.
Zofia Morawska
1904-2010
Była wybitną działaczką społeczną, poświęcając życie pomocy niewidomym i słabowidzącym. Urodziła się w Turwi, a edukację zdobyła w Krakowie, kończąc studia pedagogiczne na Uniwersytecie Jagiellońskim. Po śmierci ojca w 1925 roku przeniosła się do Warszawy, gdzie zaangażowała się w działalność Towarzystwa Opieki nad Ociemniałymi w Laskach. W Laskach pracowała jako administrator, zajmowała się finansami Towarzystwa, organizując wsparcie poprzez warsztaty, świetlice, opiekę indywidualną i lekarską. Zofia została odznaczona Orderem Orła Białego, nagrodą im. Alberta Schweitzera, nagrodą Fundacji Episkopatu Polski oraz Orderem Gwiazdy Solidarności Włoskiej III Klasy. Zmarła 15 października 2010 roku, zostawiając po sobie trwały ślad w sercach i pamięci tych, których życia dotknęła. Zofia Morawska została pochowana na cmentarzu w Laskach, w miejscu, które było świadkiem jej niezliczonych dobrych uczynków.
Wanda Niegolewska
1877-1970
Zarządzała dwoma majątkami: w Niegolewie i Myjomice, gdzie prowadziła ogrody warzywne, pasieki i parki pałacowe. W trakcie zaborów zajmowała się tajnym nauczaniem dzieci wiejskich, organizowała teatr amatorski dla młodzieży. Jej działalność edukacyjna wśród lokalnych społeczności skupiała się, między innymi, na nauczaniu zasad higieny, zdrowego żywienia, ale także praktycznych sposobów na zakładanie ogrodów przydomowych z warzywami i ziołami. Stworzyła i opłacała ochronkę dla dzieci włościańskich. Delegatka na Sejm Dzielnicowy Poznania, czynnie uczestniczyła w Powstaniu Wielkopolskim wspomagając szpitale i dostarczając żywność. Po wojnie założyła Związek Włościanek Wielkopolskich, była członkinią Izby Rolniczej w Poznaniu.
Feliks Nowowiejski
1877-1946
Kompozytor, dyrygent, organista i pedagog. Studiował w Berlinie. Był dyrektorem artystycznym krakowskiego Towarzystwa Muzycznego. W roku 1919 osiadł w Poznaniu, zajmując się działalnością kompozytorską i koncertową. Integrował lokalną społeczność muzyczną, był organizatorem i kierownikiem chórów poznańskich, a także zjazdów śpiewaczych podczas których koordynował występy chórów mieszanych. Uprawiał niemal wszystkie formy muzyki instrumentalnej. Skomponował muzykę Roty do słów Marii Konopnickiej.
Klaudyna Potocka
1801-1836
Patriotka i działaczka społeczna. Nauki pobierała w Konarzewie pod Poznaniem i w Paryżu. Uczestniczyła w Powstaniu Listopadowym organizując pomoc i opieką dla rannych, zakładała lazarety i pracowała w szpitalach. W Dreźnie założyła Komitet Dobroczynności Dam Polskich roztaczając opiekę nad imigrantami. Organizowała koncerty i wieczory literackie. Emigranci, w tym Adam Mickiewicz nazywali ją "Aniołem Stróżem" emigrantów. Stawiana jako wzór Polki-patriotki.
Gustaw Potworowski
1800-1860
Działacz polityczny i gospodarczy. Kształcił się w Poznaniu i Warszawie, a później w Bonn, Heidelbergu i Berlinie słuchając wykładów prawa, nauk politycznych i kameralistyki. Uczestniczył w Powstaniu Listopadowym. Mieszkając w Goli pod Gostyniem zajął się działalnością gospodarczą i społeczno-polityczną tworząc Kasyno Gostyńskie - stowarzyszenie gospodarczo-oświatowo-charytatywne. Przyczynił się do założenia Poznańskiego Bazaru i Towarzystwa Pomocy Naukowej. Był niezwykle ofiarny w działalności patriotycznej i społecznej, ciesząc się autorytetem wśród Wielkopolan.
Edward Raczyński
1786-1845
Społecznik, mecenas i dobroczyńca. Edward Raczyński i jego działalność na terenie Poznania ukazuje nietypowe oblicze pracy na rzecz narodu, która wg niego polegała na inicjatywach jednostki, a nie ogółu. Raczyński wszelkie poczynania podejmował samodzielnie i na własną rękę, bez konsultacji z istniejącymi towarzystwami. Mimo to, jego najsłynniejsza fundacja służy mieszkańcom miasta do dziś. Biblioteka Raczyńskich od chwili jej otwarcia 5 maja 1829 r. miała charakter publiczny, określony w statucie przez samego Raczyńskiego. Celem placówki było udostępnienie zbiorów całemu społeczeństwu, niezależnie od płci, wieku czy majątku. To tu w początkowym okresie istnienia miało swoją siedzibę Towarzystwo Przyjaciół Nauk Poznańskie. Raczyński wspierał także inicjatywy mające rozwiązać problemy komunalne w mieście. Ufundował dla Poznania wodociąg prowadzący początkowo do wylotu alei Wilhelmowskiej, a potem do ulicy Długiej.
Roger Maurycy Raczyński
1820-1864
Działacz polityczny, społeczny, filozof, literat i filantrop. Studiował prawo, filozofię i historię na Uniwersytecie w Berlinie, a następnie podróżował po Europie. Był jednym z założycieli Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, hojnym darczyńcą Towarzystwa Naukowej Pomocy i Szkoły Polskiej w Paryżu (tzw. szkoły Batignolles). Rogerowi bliskie były idee pozytywistyczne, w swoim majątku w Rogalinie ok. 1856 roku zbudował nowoczesną gorzelnię. Po upadku Powstania styczniowego, które hojnie wspierał, m.in. finansując zakup broni, zmuszony do emigracji przebywał najpierw we Florencji a następnie w Paryżu, gdzie zmarł.
Edward Aleksander Raczyński
1847-1926
Żołnierz, podróżnik, kolekcjoner i znawca sztuki. Po studiach prawniczych w Paryżu podróżował po Europie, walczył jako żuaw papieski pod Mentaną, a później brał udział w walkach u boku Francuzów przeciwko Prusom. W kolejnych latach odbył dalekie podróże m.in. do Indochin i Chile. Po powrocie do kraju ożenił się z Marią Beatrix Krasińską, a po jej rychłej śmierci z Różą z Potockich 1 v. Krasińską i na stałe osiedli w Rogalinie. W tym czasie Edward Aleksander zaczął kupować dzieła malarstwa europejskiego przełomu XIX i XX wieku. Na przestrzeni niemalże pół wieku stworzył kolekcję liczącą prawie 500 obrazów, które nabywał osobiście m.in. na corocznych wystawach w Paryżu i Monachium. W 1910 roku zbudował w Rogalinie galerię mogącą pomieścić całą kolekcję, którą udostępniał publiczności. Raczyński był nie tylko wytrawnym kolekcjonerem i koneserem sztuki, który przez ponad ćwierć wieku pełnił funkcję Prezesa Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie, ale również mecenasem wspierającym artystów, stymulującym ich twórczość. Podczas dużego remontu pałacu w Rogalinie, przeprowadzanego przez Edwarda Aleksandra i Różę w latach 90. XIX wieku, w skrzydle gościnnym urządzono pokój i pracownię malarza, z których korzystali m.in. Michał Gostkin Wywiórski, Leon Wyczółkowski i Jacek Malczewski.
Helena Rzepecka
1863-1916
Aktywistka, działaczka społeczna. Jako jedna z pierwszych kobiet należąca do Ligi Narodowej. Współredagowała wykupiony przez Ligę “Goniec Wielkopolski”, pismo popierające pracę organiczną, sprzeciwiające się polityce zaborczej, germanizacji i rusyfikacji. Członkini tajnego Towarzystwa Tomasza Zana w Poznaniu. W jej mieszkaniu odbywały się zjazdy poznańskiego “Zetu”, tajnego związku młodzieży polskiej. Należała do towarzystwa “Warty”, w którym wygłaszała odczyty o literaturze i historii polskiej; autorka “Ojczyzny w piśmie i pomnikach”. *Fotografia udostępniona dzięki uprzejmości Wielkopolskiego Muzeum Niepodległości
Tomasz Skorupka
1862-1935
Pochodził z rodziny chłopskiej, zamieszkałej od kilku stuleci w rodzinnej wsi. Miejscową szkołę elementarną ukończył z wyróżnieniem w 1876 roku. Wzorowo gospodarował na 15-hektarowym gospodarstwie. Był rozmiłowanym w swoim zawodzie, niezwykle pracowitym i zaradnym rolnikiem. Często powtarzał przysłowie: „Kto przy Obrze, temu dobrze”. Interesował się przeszłością najbliższej okolicy, znał na pamięć koligacje krewnych i powinowatych, właścicieli pobliskich majątków ziemskich, nazwiska nauczycieli i księży w pobliskich parafiach oraz wydarzenia z własnych przeżyć oraz zasłyszane z rozmów ze starszymi ludźmi. Jego fenomenalna pamięć rejestrowała wiernie kronikę ziemi nad Obrą i Kanią. Miał też wielki talent narratorski, co było widoczne nawet w zeszycie z zapiskami gospodarskimi. Za namową syna Stanisława – wówczas asystenta anglistyki na Uniwersytecie Warszawskim – spisał w latach 1933-1935 swoją księgę wspomnień, której nadał tytuł: "Kto przy Obrze, temu dobrze". Pamiętnik ten był przez ponad trzydzieści lat przechowywany w mieszkaniu syna Stanisława w Warszawie, nim w 1967 roku ukazał się drukiem w Poznaniu. Książka zyskała od razu duży rozgłos w kraju i za granicą. Zaliczono ją do klasycznej literatury pamiętnikarskiej – do tzw. złotej serii pamiętników chłopskich w Polsce. Zawiera bezcenny materiał dla badaczy folkloru i historii regionalnej w XIX i XX wieku. W. Grzelczyk, Tomasz Skorupka, „Nowa Gazeta Gostyńska” 2003, nr 5, s. 31; nr 6, s. 27.
Emilia Sczaniecka
1804-1896
Przyszła na świat 20 maja 1804 roku w Brodach jako córka Łukasza i Weroniki z domu Wyssogota-Zakrzewskiej. Odebrała edukację na prywatnych pensjach w Poznaniu i w Dreźnie. Po śmierci jej rodziców rada rodzinna zdecydowała o podziale majątku – Emilii wówczas przypadły Pakosław, Michorzewo i Michorzewko. Po wybuchu powstania listopadowego zaczęła organizować składki, ochotników, broń, konie i środki opatrunkowe. Zebrała 8 tysięcy talarów na cele powstańcze, a dwa razy tyle dołożyła od siebie. Później sama ruszyła do Warszawy, gdzie rozpoczęła pracę samarytańską z Klaudyną Potocką poprzez opiekę nad rannymi aż do końca powstania. Po powrocie do domu została osądzona za „zdradę stanu”, nie zaprzestała jednak działalności konspiracyjnej. Po odzyskaniu dóbr dołączyła do inicjatyw poznańskich organiczników, należała do grona udziałowców Spółki Bazarowej w Poznaniu – była jedną z 23 kobiet wpisanych do spółki. W 1835 roku Towarzystwo Montyona i Franklina przyznało jej złoty medal za pracę samarytańską. W owym czasie była osobą rozpoznawaną w całej Europie. W lutym 1846 roku po nieudanej próbie wywołania powstania w Poznańskiem Sczaniecka pomagała w ratowaniu „spalonych” konspiratorów. W czasie Wiosny Ludów znów zabrała się do pracy i zorganizowała Dyrekcję Opieki nad Rannymi. Rozpoczęła prace nad innymi lazaretami, w tym we Wrześni. Zorganizowała także lazarety m.in. w Śremie, gdzie umieszczono rannych spod Książa. Po wybuchu powstania styczniowego utworzyła Wielkopolski Komitet Niewiast, z którego inicjatywy przy granicy rozpoczęto organizację lazaretów dla rannych w tym szpitala w przygranicznym Strzelnie. W owym czasie Emilia Sczaniecka stała się żyjącym symbolem. W swoim ostatnim trzydziestoleciu wiodła spokojne życie, jednak nie zaprzestała działalności samarytańskiej i publicznej. W 1870 roku swoje udziały ze spółki bazarowej przekazała na rzecz Towarzystwa Pomocy Naukowej im. dr. Karola Marcinkowskiego. Emilia Sczaniecka odeszła z tego świata 11 maja 1896 roku w Pakosławiu. Pochowana została na cmentarzu przykościelnym w Michorzewie.
Zofia Sokolnicka
1878-1927
Działaczka patriotyczna, społeczna, edukatorka, polityczka. W czasach, w których kobiety nie mogły pobierać wyższego wykształcenia, edukowała się na własną rękę, m.in. jako słuchaczka na Uniwersytecie Jagiellońskim. Członkini Komitetu Obywatelskiego, Naczelnej Rady Ludowej oraz reprezentantka Poznania w czasie obrad Polskiego Sejmu Dzielnicowego w Poznaniu w grudniu 1918 roku. Została jedną z ośmiu posłanek w pierwszym powojennym parlamencie. Współautorka podręcznika dla nauczycielek „Jak uczyć dzieci czytać i pisać po polsku”.
Irena Stablewska
1864-1939
Była córką Stanisława herbu Oksza (1832-1904) – ostatniego Polaka na stanowisku marszałka wielkopolskiego sejmiku prowincjonalnego i Stanisławy ze Sczanieckich herbu Ossoria (1836-1922). Po ukończeniu szkół wróciła do rodzinnego Zalesia. Tu rozpoczęła aktywną działalność społeczną oraz publicystyczno-literacką. Nawiązała m.in. bliskie kontakty z Emilią Sczaniecką – prywatnie jej cioteczną babką. Znamiennym rysem pracy Stablewskiej była akcja oświatowo-charytatywna wśród ludu wiejskiego. W latach osiemdziesiątych odbyła wraz z ojcem podróże do Berlina, Wiednia, Innsbrucku i Triestu. Wtedy już pisywała wiersze i prozę. Pochwały, jakie zyskał sobie w kręgu towarzyskim jej poemat "Różyczka, czyli dramat w Zakopanem" (Poznań 1893) sprawiły, że postanowiła zająć się pisarstwem. Uczestniczyła w gostyńskich zjazdach ziemianek, miała odczyty w Czytelni dla Kobiet, pisała obrazki dramatyczne dla miejscowej sceny i współpracowała z prasą lokalną. Po odzyskaniu przez Polskę niepodległości wstąpiła do Związku Zawodowego Literatów Polskich. W jej twórczości literackiej obowiązywał uproszczony dychotomiczny podział świata: katolicyzm, patriotyzm, społecznikostwo, walka w obronie polskości, to cechy ziemiaństwa, lekceważenie tradycji, rozrzutność, brak odpowiedzialności za kraj, bezbożność, lewicowość, to ujemne właściwości innych środowisk. A. Rudzińska, Irena Kazimiera Stablewska (1864-1939), „Nowa Gazeta Gostyńska” 2011, nr 16, s. 23, 25.
Teofila z Działyńskich Szołdrska-Potulicka
1715-1790
Właścicielka Zamku w Kórniku wraz z okolicznymi dobrami, w kulturze popularnej znana jako „Biała Dama” – duch z portretu na Zamku w Kórniku. W czasach ogólnego upadku gospodarczego Polski doprowadziła Kórnik i pobliski Bnin do rozkwitu. W Bninie zbudowała zbór ewangelicki i ratusz, przebudowała kościół parafialny w Kórniku. Już w 1740 r. pańszczyznę i daniny w naturze w swoim majątku zastąpiła czynszami dzierżawnymi. Budowała jazy i tamy na jeziorze Kórnickim, a także drogi, wiatraki, młyny. Wszystko to sprawiło, że Kórnik stał się miastem znacznie większym i znaczniejszym od pobliskich Śremu i Środy Wielkopolskiej, a zaraz po II rozbiorze Polski w 1793 r. był nawet tymczasową siedzibą powiatu śremskiego. Teofila żywo interesowała się sprawami kultury. Zainteresowanie nowymi prądami w architekturze i sztuce było bodźcem do przebudowy jej kórnickiej rezydencji. W wyniku tych prac zamek o dominujących dotychczas funkcjach obronnych przekształcono w pałacową rezydencję w typie entre cour et jardin.
Ks. Augustyn Szamarzewski
1832-1891
W czasie powstania styczniowego ks. Szamarzewski wygłaszał patriotyczne kazania, organizował werbunek ochotników i potajemnie przemycał zaopatrzenie dla walczących. Jako prekursor i patron spółek porządkował ich rachunkowość, uczył załatwiania spraw sądowych, relacji kredytowych pomiędzy spółką a członkami, brał udział w zebraniach zarządów, rad nadzorczych czy zgromadzeniach członków. Ks. Szamarzewski podkreślał, że zadaniem spółek jest postaranie się o pozyskanie taniego pieniądza oraz udzielanie kredytów członkom przy niskim oprocentowaniu. Sam przez lata pełnił funkcję patrona pro publico bono.
Heliodor Święcicki
1854-1923
Lekarz i społecznik, doktor nauk medycznych. Studiował medycynę we Wrocławiu. Swoją wiedzę uzupełniał w Berlinie, Lipsku, Dreźnie, Jenie i Erlangen. W Poznaniu angażował się w pracę społeczną m.in. w Poznańskim Towarzystwie Przyjaciół Nauk, Towarzystwie Pomocy Naukowej, a także był współzałożycielem i redaktorem Nowin Lekarskich. W 1923 roku utworzył fundację Nauka i Praca, pomagającą młodzieży. Popierał ideę utworzenia Krypty Zasłużonych Wielkopolan w poznańskim kościele św. Wojciecha. *Fotografia udostępniona dzięki uprzejmości Wielkopolskiego Muzeum Niepodległości
Zofia Tułodziecka
1850-1924
Działaczka na rzecz rozwoju kobiet i polskiej gospodarki. Twórczyni Stowarzyszenia Personału Żeńskiego w Handlu i Przemyśle, pierwszego związku zawodowego broniącego praw pracowniczych kobiet; założycielka Salonu Mód Polskich, jednej z najbardziej prestiżowych lokalizacji w Poznaniu. *Fotografia udostępniona dzięki uprzejmości Wielkopolskiego Muzeum Niepodległości
Aniela Tułodziecka
1853-1932
Działaczka na rzecz edukacji polskich dzieci, rozwoju kobiet. Jedna z najwybitniejszych członkiń Towarzystwa “Warta”, od 1920 roku pełniła rolę jego przewodniczącej. Założycielka „Towarzystwa przyjaciółek wzajemnego pouczania się Warta”, zajmującego się tajnym nauczaniem języka polskiego dzieci i młodzieży; organizatorka pierwszego wiecu kobiet. *Fotografia udostępniona dzięki uprzejmości Wielkopolskiego Muzeum Niepodległości
Ks. Piotr Wawrzyniak
1848-1910
Był wzorem kapłana społecznika. Stanął na czele licznych towarzystw i związków, którym patronował. Prowadził też akcje oświatowe i kulturalne. Działał na rzecz rolników wspierając Kółka Rolnicze. Przekształcił Kasę Oszczędności i Pożyczek w Śremie w Bank Ludowy, którego był dyrektorem przez 20 lat. Propagował nawyk oszczędzania oraz lokowania nadwyżek pieniężnych w bankach. Za jego patronatu rozwinął się Związek Spółek Zarobkowych. *Fotografia udostępniona dzięki uprzejmości Wielkopolskiego Muzeum Niepodległości
Franciszka Wilczkowiakowa
1880-1963
Urodziła się 4 października 1880 roku w Bielewie w powiecie kościańskim w rodzinie niepiśmiennego robotnika rolnego Stanisława Dembskiego i jego żony Agnieszki z Mańkowskich. W 1902 roku w Lubiniu poślubiła Michała Wilczkowiaka. Tam też urodził się ich syn Antoni. Od początku XX wieku mieszkali w Wanne koło Tybingi, gdzie prowadziła księgarnię z polskimi książkami i zajmowała się edukacją polskiej diaspory w Niemczech. W 1916 roku była już wyróżniającą się działaczką polonijną – wchodziła w skład sześcioosobowego zarządu Komitetu Wykonawczego powołanego przez zarządy kilkunastu polskich organizacji w Niemczech działających na zachód od Łaby. W 1917 roku została członkinią komitetu jubileuszowego na czele z arcybiskupem Edmundem Dalborem, powołanego z okazji 100. rocznicy śmierci Tadeusza Kościuszki. Od 1918 roku była wzmiankowana w prasie jako prezes Związku Towarzystw Polek. Przemawiała na zjazdach w Bochum i Herne. Poruszała kwestie trudnej sytuacji bytowej pracujących kobiet i matek opiekujących się dziećmi. Zbierała oklaski, a jej pozycja jako wiodącej działaczki emigracyjnej była niekwestionowana. W okresie działalności wśród wychodźstwa organizowała wyjazdy wakacyjne dla dzieci z Westfalii do Polski, by nie straciły kontaktu z ojczystą kulturą i językiem, prowadziła również akcje pomocowe dla głodnych i bezdomnych Polaków w zaborze pruskim. Potwierdzeniem jej statusu był wybór do składu Naczelnej Rady Ludowej w Poznaniu, a także jako delegatki z obczyzny „Nadrenia-Westfalia” na Polski Sejm Dzielnicowy. W wyborach uzupełniających do Sejmu Ustawodawczego (1919-1922) została wybrana na posła jako jedna z pierwszych ośmiu kobiet w historii polskiego parlamentaryzmu. W czasie wyborów mieszkała w Piaskach koło Gostynia. Politycznie reprezentowała Narodową Partię Robotniczą. W Sejmie pracowała w komisjach: konstytucyjnej i opieki społecznej. W kwietniu 1920 roku podczas wiecu przedwyborczego w Toruniu skrytykowała jednego z księży. Za ten incydent prokuratura wniosła akt oskarżenia przeciw Wilczkowiakowej. Klub NPR zwrócił się do Sejmu o zawieszenie postępowania karnego aż do wygaśnięcia mandatu. W archiwum sejmowym zachował się stenogram jej przemówienia z lipca 1920 roku. Stawała wówczas w obronie ubogich i krytykowała urzędników. W lutym 1921 roku przemawiała na wiecu w Tarnowie, gdzie bezskutecznie próbowała założyć nową partię robotniczo-chłopską. Po zakończeniu pracy parlamentarnej zaangażowała się w działalność prasową. W latach 1927-1939 należała do redakcji „Głosu Kobiety”, a od 1935 roku była redaktorem prowadzącym. Pismo wydawał Związek Kobiecych Towarzystw Kulturalno-Oświatowych, którego Wilczkowiakowa została prezesem. Redakcja mieściła się na ulicy Półwiejskiej w Poznaniu, w mieszkaniu Wilczkowiaków. Była również członkiem redakcji „Przyjaciela Wychodźcy”, wydawanego w Szamotułach i adresowanego do emigrantów wracających do Ojczyzny. W 1927 roku weszła w skład Rady Opiekuńczej Narodowego Uniwersytetu Robotniczego w Poznaniu, którego zadaniem było wychowywanie robotników w duchu narodowym i państwowym. II wojnę światową spędziła w Antoninku pod Poznaniem w domu, który wybudowali z mężem w latach dwudziestych XX wieku. Nie wróciła już do działalności publicznej, poświęcając się domowi. W działalności społecznej, politycznej i prasowej zajmowała się głównie zagadnieniami kobiet i rodziny z silnym ukierunkowaniem na tradycję narodową i katolicką, a także troską o sprawy bytowe. Była osobą religijną i spokojną. Zmarła 8 marca 1963 roku w Poznaniu. Archiwum Biblioteki Sejmowej, Sprawozdanie stenograficzne ze 161 posiedzenia Sejmu Ustawodawczego z 9 lipca 1920 roku; Archiwum Biblioteki Sejmowej, Wniosek nagły posłów klubu NPR nr 2308; Demel Czesław, Krawulski Jerzy, Rzepa Krzysztof, Działalność Narodowego Stronnictwa Robotników i Narodowej Partii Robotniczej w Wielkopolsce w latach 1917- 1937, Warszawa 1980; Wiechnik Olga, Posełki. Osiem pierwszych kobiet, Poznań 2019; Pawlak Przemysław, Franciszka Wilczkowiakowa (1880-1963) – poseł na Sejm Ustawodawczy, działaczka wychodźstwa polskiego w Niemczech, księgarka, redaktorka, „Rocznik Gostyński” 2021, nr 8; „Gazeta Międzychodzka” (1927); „Gazeta Toruńska” (1916); „Głos Kobiety” (1927-1939); „Głos Polski” (1921); „Katolik” (1918); „Kronika Wielkopolski” 2008, nr 1; „Orędownik Ostrowski i Odolanowski” (1932); „Orędownik Wrzesiński” (1927); „Postęp” (1917, 1918); „Przegląd Zachodni” (1988).
Jadwiga z Działyńskich Zamoyska
1831-1923
Działaczka patriotyczna, polityczna, społeczna. Aktywność Zamoyskiej wpisywała się nie tylko w wielką falę aktywizacji społecznej kobiet w drugiej połowie XIX wieku, ale również w odrodzenie życia religijnego w Polsce pod zaborami i w środowiskach emigracyjnych. Stworzyła Szkołę Pracy Domowej, której najważniejszym zadaniem miało być przekazywanie wartości katolickich i podkreślanie wartości pracy. Po przeniesieniu siedziby w 1989 roku do Kuźnic w Tatrach szkoła zdobyła popularność we wszystkich zaborach. Przebywając na emigracji, wspierała działania powstańców wielkopolskich. W 1921 roku w uznaniu zasług Jadwigi dla Rzeczypospolitej Polskiej na polu działalności wychowawczej i filantropijnej, marszałek Józef Piłsudski dekretem z 13 lipca 1921 r. zaliczył Zamoyską w poczet Kawalerów Orderu Odrodzenia Polski IV klasy. Zmarła mieszkając w Zamku w Kórniku. W setną rocznicę śmierci Sejm Rzeczypospolitej Polskiej ogłosił rok 2023 Rokiem Jadwigi z Działyńskich Zamoyskiej. *Fotografia udostępniona dzięki uprzejmości Wielkopolskiego Muzeum Niepodległości
Marceli Żółtowski
1850-1925
Urodził się 2 listopada 1850 roku w Niechanowie w powiecie gnieźnieńskim. Dzieciństwo i lata młodzieńcze spędził w domu, pobierając tam naukę. Następnie ukończył gimnazjum św. Marii Magdaleny w Poznaniu. Studiował rolnictwo na Uniwersytecie w Louvain w Belgii, nie kończąc jednak nauki dyplomem. Odbył dużo podróży po Europie, zaliczając w tym praktyki rolnicze w dużych majątkach niemieckich, celem przygotowania się do roli właściciela ziemskiego. W 1875 roku zarządzał już przeznaczonymi dla niego majątkami, w tym m.in. Strzelcami Wielkimi z Lipiem. W jego posiadaniu znalazły się następnie majątki w: Brześnicy, Mszczyczynie, Gajewie i Lipówce. Szybko w nowym terenie włączył się w nurt różnego rodzaju działań społecznych. Ożenił się w 1879 roku z Ludwiką z Czarneckich z Gogolewa, osobą z dużymi umiejętnościami praktycznymi, po czym osiadł na stałe w Godurowie, głównej swojej siedzibie. Mieli dziesięcioro dzieci: Andrzeja (1881-1941), Marię (1883-1968), Stefana (1885-1914), Elżbietę (1887-1967), Różę (1889-1962), Franciszka (1892-1944), Ludwika (1894-1952), Jana (1896-1974), Antoninę (1898-1992). Jako ostatni, w 1902 roku, urodził się syn Benedykt (1902-1982), następny właściciel Godurowa, natomiast syn Jan (1896-1974) był właścicielem majątku Strzelce Wielkie. Marceli Żółtowski utrzymywał dobre kontakty z okolicznym ziemiaństwem i z mieszczanami Gostynia. Umiał porozumieć się i zjednywać sobie ludzi ze wszystkich warstw społecznych. W 1881 roku wybrany został posłem do parlamentu w Berlinie. Pracował w poselskim Kole Polskim pod kierunkiem księcia Ferdynanda Radziwiłła. Zrezygnował z funkcji posła po dwóch latach, nie widząc możliwości uzyskania dobrych efektów z uwagi na mniejszość w parlamencie. Prowadził rozliczne prace ulepszające związane ze swoimi majątkami (melioracje, uprawa buraka cukrowego, szkółki leśne). Uważał, że idea pracy organicznej jest jednym z głównych elementów walki z germanizacją. Wykorzystywał każdą wolną chwilę na udział w różnych organizacjach samorządowych. Był jednym z inicjatorów powstania w Gostyniu Spółdzielni Mleczarskiej (1889) i cukrowni (1897), której był długoletnim członkiem i wiceprezesem Rady Nadzorczej. Inicjował i współzakładał również inne placówki spółdzielcze i handlowe. Był aktywnym członkiem Spółdzielni Rolniczo-Handlowej „Rolnik” w Gostyniu i prezesem Rady Nadzorczej do 1925 roku, członkiem założycielem Domu Handlowego „Gleba” w Poznaniu. W celu przeciwstawiania się wykupowi ziemi przez Niemców (Komisja Kolonizacyjna) był wśród członków-założycieli Banku Ziemskiego w Poznaniu. Na jego miejsce powstał w 1900 roku w Poznaniu Związek Ziemian, którego prezesem Rady Nadzorczej był do wybuchu I wojny światowej. W reakcji na niemiecki pomysł powstania koło Gostynia szpitala protestanckiego i sprowadzenie tam Sióstr Diakonisek, ufundował szpital nazwany Marysinem. Do obsługi szpitala poproszony został Zakon Bonifratrów z Wrocławia. Poświęcenie Domu Zakonnego i szpitala nastąpiło w dniu 15 października 1895 roku. Jako kolator był głównym inicjatorem rozbudowy kościoła w Strzelcach Wielkich w latach 1902-1903. W uznaniu zasług dla Kościoła Katolickiego otrzymał w 1901 roku papieski tytuł primogen, Hrabia Rzymski. Był również kuratorem Domu Miłosierdzia, czyli szpitala, w Gostyniu. Był prefektem Sodalicji Mariańskiej Panów w Poznaniu, skupiającej ziemiaństwo i miejską inteligencję. Wspierał polskie instytucje kulturalne, do jakich zaliczyć w szczególności można Towarzystwo Pomocy Naukowej im. Karola Marcinkowskiego. W latach 1883-1925 był członkiem Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk. Nie przyjmował prywatnie Niemców w swoim domu w Godurowie. I. Broszkowska, Żółtowscy z Godurowa, Warszawa 2010; T. G. Hołozubiec, Dom Zakonny pw. Najświętszego Serca Pana Jezusa w Piaskach Marysinie, Piaski-Marysin 2015; R. Kołodziejczak, Godurowskie i drogoszewskie parantele 1400-1945, Gostyń-Piaski 2019; S. Leitgeber, Pan Marceli. Rzecz o Marcelim Żółtowskim z Godurowa, „Gazeta Gostyńska” 1997, nr 4-6; „Orędownik Gostyński”1925, nr 30; G. Skorupski, Wędrówki w przeszłość, Gostyń 2015.